Gravidyoga tar särskilt hänsyn till den gravida kvinnan. Yogapraktiken fokuserar på stabilitet, cirkulation och återhämtning för kropp och sinne. Gravidsymtom som foglossning, illamående, trötthet, svullna leder osv är inget hinder till att göra gravidyoga, tvärtom kan dessa symtom lindras av yogan. Vi vill öppna upp och göra plats för dig och för barnet. Gravidyoga erbjuder den gravida kvinnan att landa i nuet och få kontakt med sig själv och det växande barnet i magen.

Gravidyoga förbereder dig både för förlossning och livet med ett spädbarn.
Som gravid behöver du inte ha några förkunskaper i yoga för att komma till gravidyogan. Det spelar ingen roll vilken trimester du är i, det går att vara med ända till vecka 40. Denna stund är till för dig och ditt barn.

Varje tillfälle är uppbyggt på liknande sätt men kan innehålla lite olika teman varje gång. Tex andning, höfter, axlar, fötter, rygg, släppa taget osv. Även den som är nära förlossningsdatum vågar komma. Vi anpassar för varje mamma.

Ta gärna med yogamatta, filt och kudde.

Sofia, leder dig genom detta pass. Hon har en bred yogautbildning i grunden men har även specialiserat sig inom gravidyoga och avslappning för gravida. Sofia har under sina två graviditeter använt sig av yogan som ett verktyg för avspänning och stabilitet.

Finns inte gravidyoga för tillfället i schemat så går det bra att komma på något av Sofias övriga pass i yinyoga eller vinyasayoga. Då ger hon alternativa övningar till den som är gravid.